perjantai 23. elokuuta 2019

Portugaliin

Lissabon
Kuva: planetware.com

Olen tullut jälleen uuteen käännekohtaan elämässäni. Matkustan ensi viikolla Lissaboniin, Portugaliin. Eikä kyseessä ole viikon lomamatka, vaan vakavampi yritys vaihtaa maisemaa pysyvämmin. Portugalihan on ollut erityisesti varakkaiden suomalaisten eläkeläisten suosiossa verovapaan eläkkeen takia, mutta nyt tämä etu on loppunut, kun uusi sopimus Suomen ja Portugalin välillä on solmittu. Mutta Portugali on siitä huolimatta varmasti halutuimpia eläkeläiskohteita, niin suomalaisille kuin muillekin. Portugalissa on hyvä ilmasto ja halpa elintaso. Hinnat eivät päätä huimaa.

Vaikka olen jo itsekin eläkeiässä, niin aikomuksenani on tehdä vielä töitä, ainakin niin kauan kuin terveyttä riittää. Portugali antoi tähänkin mahdollisuuden, päinvastoin kuin Suomi. Ja töillä tarkoitan tässä maksettua palkkatyötä. Kun eteen tulee tällaisia tarjouksia, niin olisi hullu, jos niihin ei tarttuisi. Minulta ei mennyt monta minuuttia päättää tulevien vuosien kotipaikasta.

Olen ollut elämäni aikana pitempiä jaksoja Suomen ulkopuolella ennenkin. Vuosituhannen vaihteessa työskentelin kaksi vuotta Tukholmassa, Ruotsissa. Aloittaessani nomadielämän vuonna 2005, olen viettänyt 14 vuoden aikana talvet Thaimaassa, josta olen tehnyt retkiä muihin Kaakkois-Aasian maihin. Talvijaksot ovat kestäneet 3-6 kuukautta, joten Thaimaassa on tullut asuttua 6-7 vuotta. Vuoden 2014/15 vaihteessa vietin lisäksi kaksi kuukautta "juoksuleirillä" Torreviejassa, Espanjassa. Näiden lisäksi maailmaa on tullut kierrettyä lukuisilla työmatkoilla ja lyhyemmillä lomareissuilla.

Portugali antaa myös hyvät mahdollisuudet jatkaa juoksuharrastusta, niin treenauksen kuin kilpailujenkin kannalta. Olen jo tutkiskellut Portugalin juoksukisoja ja niitä tuntuu olevan tarjolla niin Lissabonissa kuin muuallakin maassa.

Joten juoksijanomadin blogi ja juoksut jatkuvat. Pysykää kanavalla.  

2 kommenttia: